Rodičovské výzvy při nástupu do školy a školky

24.08.2024

Nástup dítěte do školy a školky je důležitým krokem, který může vyvolat širokou škálu emocí, jak u dítěte, tak u rodiče. Dnes se podíváme na emocionální výzvy, kterým čelí rodiče a děti v tomto období, a nabídnu ti i konkrétní příklad z vlastní zkušenosti s řešením těchto výzev.

1. Emocionální výzvy dětí při nástupu do školy nebo školky

Když se dítě chystá na svůj první den ve školce nebo škole, může se cítit nejisté a vystrašené. Nové prostředí, noví lidé a změny v denním režimu mohou vyvolat silné emoce, jako je úzkost nebo strach. Děti v tomto věku jsou velmi citlivé na změny a jejich schopnost přizpůsobit se novým podmínkám se může lišit.

2. Rodičovské obavy a emoční zátěž

Rodiče čelí nejen vlastním obavám a strachu o své dítě, ale také potřebě najít rovnováhu mezi pracovním a rodinným životem. V mém případě jsem čelila velké vnitřní nejistotě ohledně návratu do práce, protože jsem měla obavy, jak moje děti zvládnou tento přechod. Věděla jsem, že by pro ně bylo náročné trávit 8 hodin denně v instituci, kde by je vychovávali jiní lidé. 

Tato obava byla založena na přesvědčení, že v tomto věku jsou děti velmi ovlivnitelné a jejich vnímání světa je formováno každodenními zkušenostmi. Zkrátka jsem nechtěla, aby na děti 8 hodin působil někdo, koho ani neznám a vůbec nevím, jaké má vlastní hodnoty. Nehledě na to, že jsem denně chodívala kolem jedné školy a viděla jsem, co se tam děje. 

3. Důležitost vnitřní práce a sebereflexe

Je důležité si uvědomit, že emoce rodiče mají přímý vliv na dítě. Měla jsem pocit, že když nebudu schopná zpracovat své vlastní pocity a obavy, bude to mít vliv na moje děti. Zjistila jsem, že klíčové je zaměřit se na vlastní emocionální stav a pracovat na něm, aby moje dítě nemělo zbytečné stresy a úzkosti. Rodičovská sebereflexe a zpracování vlastních emocí jsou nezbytné pro to, aby rodič mohl být oporou svému dítěti.


4. Pomoc Bachových esencí

V našem případě nám velmi pomohly Bachovy esence. Tyto esence, ať už jako krizové kapky, nebo individuálně míchané na míru, mohou významně přispět k emocionální rovnováze jak u dětí, tak u dospělých. 

Esence pomohly mé dceři vyrovnat se s novou situací a zmírnit její časté nemoci spojené se stresem. Je však důležité si uvědomit, že účinnost esencí je často podporována tím, jak dobře rodič dokáže zvládnout své vlastní emocionální reakce. Musela jsem sama na sobě pracovat a zpracovat si všechny své NE, které jsem měla v souvislosti s nástupem do školky mých dětí.


5. Co říci na závěr

Nástup dítěte do školy nebo školky je velkou změnou, která může být emocionálně náročná pro celou rodinu. Rodiče by měli věnovat pozornost nejen emocím svých dětí, ale i vlastním pocitům a obavám. Zpracování vlastních emocí a využití podpůrných nástrojů, jako jsou Bachovy esence, mohou výrazně pomoci překonat tuto výzvu. 

Rodičovská odolnost a pozitivní přístup jsou klíčové pro to, aby se dítě cítilo bezpečně a vyrovnaně během tohoto důležitého přechodu. Protože děti nás načítají a pokud se my cítíme ohrožené, vykazujeme známky stresu, napění, obav, pak to vycítí i dítě a reaguje na naše rozpoložení.


Pokud čelíš podobným výzvám, nezapomeň, že nejsi sama a existují cesty, jak si ulehčit tuto náročnou dobu jak pro tebe, tak pro tvé dítě. Jsem tu pro tebe. Pro tyto případy nabízím maminkám individuální podporu v podobě konzultací. Objednat se můžeš přes tlačítko níže.

A pokud chceš pro období září 2024 podporu, připoj se k FB skupině Lásky hodna ® život v souladu, kde od 2. 9. začíná výzva ŠKOLNÍ EMOČNÍ DENÍK. Nebudeš v tomto období sama a navíc získáš užitečné tipy, jak pracovat sama se sebou i s dítětem.